Euser speciaal transport bestaat in 2015 75 jaar. Altijd inspelend op behoeften van de klant is het uitgegroeid tot bedrijf die alles wat groot, lang en zwaar is vervoerd, maar Euser begon ooit in Barendrecht als groenteboer, die met paard en wagen in Rotterdam langs de deuren ging.

…In 1956 gaan ze ook melk vervoeren, waardoor er weer een personeelslid en auto bij komen. In 1957 bestond Euser Transport inmiddels uit vijf vrachtwagens en acht personen.

 

Afgaande op de vraag wordt in 1964 de eerste caravan vervoerd en richting de jaren ‘70 worden de melkbussen en landbouwproducten verruild voor caravans en exceptioneel transport. In 1965 wordt de eerste speciale trailer voor caravan vervoer aangeschaft en een jaar later zijn er drie vrachtwagens gericht op caravantransport.

 

Vanaf 1970 gaan ze ook internationaal rijden en wordt er verder gespecialiseerd in keetwagens en exceptioneel vervoer. In 1978 komt de eerste vrachtwagen met autolaadkraan. In de jaren ’80 groeit Euser Transport sterk, er zijn inmiddels 14 vrachtwagens en er komen meer autolaadkranen en ook semidiepladers bij. Naast vervoer binnen Nederland wordt er ook veel ferry transport van de Rotterdamse haven naar heel Europa gedaan.

De geschiedenis van Euser Speciaal Transport

Toen in 1940 Rotterdam gebombardeerd werd verloor Euser als groenteboer veel klanten, maar uiteindelijk werd dit de start van het transportbedrijf. Voor de gemeente Rotterdam ging hij van 1940 tot 1946 zand en voedsel vervoeren.

 

In 1947 wordt de eerste vrachtwagen aangeschaft, waar Cees Euser op rijdt, en gaan ze over op het vervoer van landbouwproducten. In 1950 komt er een tweede auto bij, voor broer Pleun. Drie jaar later groeit het bedrijf nog meer waardoor het eerste personeelslid buiten de familie aangenomen wordt, met vrachtwagen…

 

In 1983 komt ook Gerrit Euser, de zoon van Cees, in het bedrijf werken en daarna volgt Jan, de zoon van Pleun. Samen nemen ze in 1993 Euser Speciaal Transport over. Het bedrijf is inmiddels zo gegroeid dat het terrein in Barendrecht te klein is. Daarom verhuizen ze in 1995 naar Heinenoord in een geheel nieuw pand met genoeg ruimte voor alle 17 vrachtwagens. In 1998 verlaat Jan het bedrijf om voor zichzelf te beginnen en gaat Gerrit als enig directeur verder.

 

Vanaf 2000 gaat Euser transport zich meer specialiseren in exceptioneel transport binnen Nederland en wordt er minder naar het buitenland gereden. Er komen speciale hoogwerker trailers en eurodiepladers voor zwaar transport.

 

In 2007 wordt verder uitgebreid met de aanschaf van een opslagloods die aan het terrein grenst en extra parkeerplek voor het personeel bied. In deze loods worden machines en goederen voor klanten opgeslagen en kantoorruimte verhuurd.

 

Inmiddels telt Euser Speciaal Transport 25 chauffeurs met vrachtwagen, 1 monteur en 6 mensen op kantoor.